måndag 7 maj 2012

Sökkunskapen - är den döende?

Är det en utdöende kunskap att slå upp ord i en ordbok? Är detta något vi inte behöver längre? Jag vet inte men frågan väcktes efter ett utvecklingssamtal.

Jag hade utvecklingssamtal och mamman påpekade att hennes son inte kunde slå upp ordet "näsduk" i en svensk-engelsk ordlista. Vi började prata om huruvida detta är viktigt eller inte.
Jag har svårt att tänka mig att någon av mina elever kommer att lägga pengar på en ordlista den dagen de flyttar hemifrån. Hade jag haft en dator så jag i alla fall inte gjort det.
Hur viktigt är det egentligen att kunna slå i telefonkatalogen eller i ett lexikon? En del av mig tycker att det tillhör en grundläggande allmänbildning att kunna, samtidigt som det tar emot att lägga för mycket tid på det i skolan eftersom jag inte tror att mina elever kommer få speciellt mycket användning av det i framtiden.


1 kommentar:

  1. Ja, det är något som även jag funderat på, det är inte ett helt lätt ställningstagande.
    Inte använder jag telefonkataloger numera, och knappt uppslagsböcker heller. Kartor i bilen möjligtvis, men där har ju väldigt många GPS istället. Och om inte jag, som är 50 gör det, hur sannolikt är det då att mina elever gör det?
    Fast, alla kanske inte kommer att tillbringa all sin tid i ett i-land och kan ha nytta av "det gamla sättet"?

    SvaraRadera