tisdag 11 september 2012

Mingel - en träningsarena jag ofta använder

Jag gillar att mingla, på alla olika slags tillställningar tycker jag om att röra mig runt och småprata med och iaktta andra människor. Detta brukar jag tillämpa i klassrummet.

När vi gått igenom eller repeterat ett nytt moment brukar jag säga till mina elever att samlas i mitten av rummet. De ska där fråga varandra och svara på de andras frågor. Ibland ska de prata med fem stycken, ibland med åtta. Den första mingelövningen de gör på franska är "Je m'appelle... Comment tu t'appelles?" (Jag heter... Vad heter du?). Sedan blir det mer och mer komplicerade frågor.

Jag brukar i detta bara sätta mig vid sidan och låta eleverna sköta sin egen träning, och det gör de.

En bonus vid detta är att eleverna får röra lite på sig och få igång blodcirkulationen.



En bild av mig som en av mina elever tog i smyg,
precis innan de skulle till att mingla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar