torsdag 12 december 2013

Skolvåren och #afkMalmö för mig

På TeachMeet den 4 dec i Falkenberg pratade jag om mötesplatser, digitala och in real life. Det som är så synd när man gör en 7 minuter kort presentation är att det är så mycket man vill ha med att det är svårt att förmedla känslan som de här mötesplatserna ger.

Känslan av att träffa människor som man tycker så mycket om att man vill ta med dem hem är obeskrivlig (därför får man se till att adda dem på Facebook så fort som möjligt). För mig var Skolvåren med #afkMalmö en sådan mötesplats. Den finns i mitt hjärta och jag tänker ofta på alla fantastiska möten där.

Nu är det ett tag sedan Skolvåren ägde rum men jag bär ändå med mig så mycket från denna sammankomst. Jag älskar att prata pedagogik och eftersom jag nu är mammaledig och studerar på halvtid blir det inte så mycket pedagogiskt prat.

Jag missade hur Skolvåren startade på Twitter och när det var dags för frukten av denna Twitterdiskussion, #afkVarberg i början av sommaren, var jag höggravid och det var inte aktuellt att lämna altanen.

På #afkMalmö träffade jag de fyra fantastiska tjejerna som startade det hela.  När jag frågade hur det kom sig berättade Therese Linnér, @anthlin, att de möttes i en diskussion på Twitter i februari och alla ville något mer med skolan. Det ena ledde till det andra och det hela utmynnade i #afkVarberg. De ville ordna möjlighet till möten och samskapande.

Här nedan vill jag dela med mig lite av det som blev skrivit efter #afkMalmö i olika bloggar:

"Skolvåren är en tankesmedja där många olika människor träffas och byter tankar med varandra, får nya infallsvinklar, kraft och mod att göra trädgårdslandet en smula större från dag till dag för att sedan länkas in med hela Sverige som trädgårdsland…"
Ninna Kristiansen


Ingela Netz svarar fantastiskt bra på sin egen fråga om vad hon kommer ta med sig hem:
"Att metoden och det konkreta är just det vi GJORT, inte det vi FÅTT. Vi har modellat en lärande organisation. På tvären, på bredden, på djupet. Vi har varit och fortsätter att vara en lärande organisation och det är nog den mest värdefulla hårdvaluta vi kan ta hem till våra sammanhang. Vi bär lärandet i våra kroppar! I hur vi pratar, men ännu mer i hur vi lyssnar. Vi kommer kanske inte ihåg allt som sas, men vi kommer ihåg hur det kändes! Länge!"
Ingela Netz


"Eleven ska nu och för alltid vara den som är i centrum för sitt eget lärande. Skolan är ingen annans projekt, den är inget som får pågå parallellt med livet och den är inget som någon ska vilja välja bort!
Dessutom tror jag att det är viktigt att tänka så här: Dagens samhälle är vår förutsättning, vår historia är vår erfarenhet och framtidens samhälle är vår uppdragsgivare. Dagen, gårdagen och morgondagen har alla sin givna plats i samtalet. Men då som just det de är, inte det de inte är.
Framtiden förväntar sig stora saker av oss. Dags att vi tar tag i detta på allvar!"
Christian Jerhov






Jag hoppas att jag med dessa få smakprov kan locka fler till nästa #afk. #afkHuddinge i februari och #afkVarberg i juni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar