söndag 11 januari 2015

#nysomrektor

För sex år sedan påbörjade jag en masterutbildning i skolutveckling och skolledarskap vid Göteborgs universitet. Året därpå ansökte jag och blev tilldelad en av Falkenbergs fyra platser som Framtidens skolledare, en förberedande rektorsutbildning. Mina tankar kring att en dag bli skolledare har med andra ord funnits länge. Jag läser en hel del litteratur kring skolutveckling, jag är en del av det utvidgade kollegiet på facebook och twitter. Jag deltar gärna i olika event för skolfolk såsom SETT, olika afk:s, föreläsningar på högskolor etc. Jag läser bloggar och kontaktar forskare och författare för vidare frågor. För ett år sedan fick jag förmånen att bli förändringsledare inom SKL:s PRIO på halvtid, vilket innebar först en riktigt bra utbildning i hur man ska kartlägga en skola och hur man ska tänka för att förbättra och göra en skola mer framgångsrik och sedan jobba på olika skolor och stadier med PRIO. På min skola där jag jobbat i tolv år har jag senaste terminen jobbat med resurssamordning på olika nivåer.

Allt ovan borde gjort mig förberedd på rektorskapet men jag kan lugnt säga att jag inte alls känner mig förberedd. Jag känner mig lika oförberedd på det som jag gjorde för fjorton år sedan när jag var ny lärare och började min första tjänst. Då, var min räddning en fantastisk mentor som uppmuntrade, ifrågasatte och hjälpte mig. När jag ser på stödfunktionerna som finns för rektorer i Laholms kommun och efter att ha pratat med dessa kunniga och positiva människor, tror jag att jag kommer känna samma stöd här.

Efter tolv år som lärare i Falkenberg är krocken enorm att sedan börja som rektor i Laholm. Jag har inga tankar eller värderingar kring vilken som är bäst utan jag uppmärksammar mest dessa skillnader. Det är klart att det är svårt att prata likvärdighet bland våra elever och skolor när det inte finns likvärdighet mellan kommuner.

Det kommer nog bli en hel del twittrande med #nysomrektor, kanske bör jag även lägga till #nyikommunen.

3 kommentarer:

  1. Det kommer att gå jättebra, Mia!
    Tänk på att alla behöver en inkörningsperiod, även du! ;)
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Som förälder till barn i "din nya skola" ska det bli intressant att följa dig och dina tankar om hur du upplever det att vara rektor i kommunen. Välkommen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Louise. Jag trivs redan väldigt bra och uppskattar verkligen alla trevliga elever, lärare och föräldrar jag stött på. Tack för din kommentar.

      Radera